سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشان
 
قالب وبلاگ

شایستگی های اخلاقی

به عنوان توصیه مهمی که می توانیم در ارتقاء ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و به دنبال آن تنش زدایی در روابط انسانی و کاری سازمان داشته باشیم این است که اخلاق اسوه و نیکو را سرلوحه فعالیت هایمان قرار دهیم و با استفاده از کارشناسان سعی در تبیین حسن خلق و اخلاق حسنه براییم .

اگر کارمندانمان شایستگی اخلاقی نداشته باشند هرگز شایستگی های دیگرشان ،آنها را به سر منزل مقصود نمی رساند. کارکنان و کارشناسان بایستی اسوه تواضع در درون سازمان و شهره صداقت برای مراجعین بیرون از سازمان باشند. شایستگی های اخلاقی که می توانیم بشماریم عبارتند از:

الف: برخورد متواضعانه با کارکنان و مراجعین سازمان

ب: برخورد محترمانه با کارکنان و ارباب رجوع

ج: برخورد منصفانه با کارکرد کارکنان

د: پاسخگویی سریع به خواسته های مراجعین سازمان

ه: پاسخگویی صحیح به خواسته های مراجعین سازمان

حال اگر بخواهیم برخی از ویژگیهای اخلاقی کارکنان و کارشناسان مسئول را در عمل طرح کنیم توصیه می شود:

1-    تبسم کنیم. چهره متبسم دوست داشتنی تر، زیباتر و اثرگذارتر است. مجتبی کاشانی می گوید:

     و به هر چهره ای تبسم داشت    ما به آن چهره احترام کنیم

2- سلام کنیم. ارتباط گر کسی است که ارتباط را آغاز می کند، در واقع یک مدیر و کارشناس مسئول کسی است که زودتر از بقیه در سازمان سلام می کند.

3- شنونده باشیم. شنونده بودن یعنی احترام گذاشتن به دیگران ، اجازه بدهیم مراجعین از فرصت استفاده کنند زیرا شنیدن به تنهایی میزانی از رضایتمندی را تولید می کند.

4- در مرحله اول تمام انتقادات را بپذیریم. به انتقادات مراجعین ایراد نگیریم؛ پارازیت های محیطی در خیلی از مواقع باعث شده است که میزان اطلاعات ارباب رجوع درباره سازمان خیلی متفاوت باشد.

5- شفاف و ساده اطلاعات بدهیم. اگر می خواهیم اربابین رجوع به ما کمک کنند و حرف ما را عمل کنند خیلی ساده و شفاف سخن بگوییم. در واقع زدن حرف هایی که دیگران متوجه نمی شوند نشانه ای بر علم و اطلاعات نیست.

6- نتیجه گفتگو را اعلام کنیم. اگر نمی توانیم مشکل را حل کنیم و گفتگو را فوری به نتیجه برسانیم، در زمانی مشخص که به اطلاع مراجعه کننده می رسانیم نتیجه پیگیری را اعلام کنیم.


[ جمعه 93/1/22 ] [ 11:41 صبح ] [ سعادت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 66706