سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشان
 
قالب وبلاگ

از تولید تا مصرف آدامس، این جویدنی تمام نشدنی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


عمری است که از آدامس برای خوشبوکردن دهان استفاده می‌شود. البته این گفته کلیت ندارد و افراد در گروه‌های سنی مختلف از کاربردهای دیگر آدامس هم استفاده می‌کنند. مثلا بیشتر کودکان آدامس را فقط به خاطر اسانس و شیرینی آن می‌جوند و در آخر هم آن را قورت می‌دهند.

رویه نوجوانان اندکی متفاوت تر است. بیشتر آنان از طرفداران پر و پا قرص آدامس های بادکنکی هستند و دوست دارند مدام آن را به پهنای صورتشان باد کنند و بترکانند یا با صدای نابهنجار ترق و تروقی که از آدامس ایجاد می کنند خون اطرافیان را به جوش آورند.

اما جوانان استفاده منطقی تری از آدامس می کنند. آنها زمان هایی که از موضوعی ناراحت هستند یا حرص می خورند، آدامسی گوشه دهانشان می اندازند و برای این که استرس و دل نگرانی شان را تسکین دهند تمام نیرو و تنش هایشان را بر دندان هایشان متمرکز کرده و بر سر این لاستیک جویدنی می کوبند.

در مورد سالمندانی هم که دندان هایشان را از دست داده اند این جویدنی کارایی چندانی ندارد، چون به محض جویدن، آدامس رفیق شفیق دندان های مصنوعی شان می شود و همچون چسب به آنها می چسبد و کندن آن مکافات دارد.

البته در این میان افراد باکلاسی هم هستند که بعد از هر وعده غذایی آدامس می جوند تا دندان هایشان تمیز شود که این گروه بسیار کم و اندک شمارند، اما سوالی که تمام گروه های جونده جویای دانستن آن از سوی متخصصان علوم و صنایع غذایی هستند این که روند تولید آدامس چگونه است و آیا می توان آدامس ها را به دو گروه بدترین ها و بهترین ها تقسیم بندی کرد؟

آدامس از چه موادی تشکیل شده است؟

در ابتدا لازم است با ترکیبات تشکیل دهنده آدامس آشنا شوید.

صمغ ها: ماده اولیه و اصلی آدامس نوعی صمغ است که هنگام جویدن حل نمی شود. در قدیم آدامس را از صمغ درخت کنار، صنوبر و ون (سقز) تهیه می کردند، ولی امروزه آدامس های جدیدی که در بازار عرضه می شود معمولا از جنس صمغ درختان نیست. چرا ؟ چون این صمغ گران بوده و صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان انواعی از پلیمرهای پلاستیکی، پارافین جامد یا موم زنبور عسل را جایگزین این صمغ ها می کنند. در نتیجه اگر آدامس قورت داده شود و ماده اولیه آن از ترکیبات پلاستیکی باشد هضم نشده دفع می شود و برای سلامت زیانبار نیست. ناگفته نماند در برخی کارخانجات از صمغ های وارداتی همچون صمغ عربی نیز استفاده می شود.

شیرین کننده ها: به دو دسته تقسیم می شود؛ در آدامس های معمولی از شیرین کننده های طبیعی مثل شکر و شربت گلوکز و در آدامس های رژیمی از قندهای مصنوعی همچون آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم و... استفاده می شود. البته لازم است بدانید در گروه شیرین کننده های طبیعی انواعی از شیرین کننده ها همچون سوربیتول، ایزومالت، زایلیتول و مانیتول وجود دارد که قدرت شیرین کنندگی بالایی داشته، اما سرعت جذب پایینی دارد یعنی بتدریج باعث افزایش قند خون می شود و از همه مهم تر برای جذب نیاز به انسولین ندارد و معمولا به همراه شیرین کننده های مصنوعی در آدامس های رژیمی استفاده می شود که مصرف آن برای دیابتی ها و افرادی که در رژیم های کاهش وزن به سر می برند بلامانع است.

اما شاید بپرسید لزوم استفاده از این شیرین کننده ها چیست؟ قندهای مصنوعی به دلیل آن که همچون شکر قدرت حجم دهندگی به محصول ندارند باید به همراه این شیرین کننده ها استفاده شود تا باعث افزایش حجم و پیکره بندی محصول شده و از طرف دیگر موجب مخفی کردن پس طعم تلخ قندهای مصنوعی شود. در نتیجه اگر این ترکیبات را در میان دیگر ترکیبات مندرج روی بسته بندی آدامس ها مشاهده کردید تعجب نکنید.

مواد نرم کننده و سفید کننده: برای آن که صمغ سفت و سخت آدامس نرم شود و قابلیت جویدن پیدا کند از یکسری مواد نرم کننده که اغلب خاصیت چرب کنندگی دارد همچون گلیسیرین و لیسیتین استفاده می شود و برای سفید و گچی کردن سطح آدامس از تیتانیوم دی اکسید، برای حفظ تازگی آدامس از شربت ذرت، برای ایجاد طعم ترش از اسید سیتریک و برای ایجاد جلای سطح آدامس از نوعی موم یا واکس مخصوص استفاده می شود.

مواد رنگی و اسانس ها: این مواد می تواند طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو باشد که اغلب مصنوعی است. نعنا، دارچین، اکالیپتوس، انواع میوه ها مثل لیمو، توت فرنگی، سیب، پرتقال، هندوانه و حتی طعم کولا و قهوه ازجمله اسانس هایی است که به همراه مواد رنگی به آدامس افزوده می شود. نکته قابل توجه این که مواد رنگی که در صنایع غذایی به محصولات افزوده می شود به دو گروه تقسیم می شود، نوعی محلول در آب و نوعی غیرمحلول. معمولا در محصولی چون آدامس که با بزاق دهان در ارتباط است باید از رنگ های غیرمحلول استفاده شود که در اثر تماس با آب دهان، رنگی تراوش نکند. در نتیجه مصرف آدامس هایی که به محض مصرف، باعث رنگی شدن زبان، لب ها و در کل محفظه دهان می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این رنگ ها بلعیده و برای سلامت زیان آور است.

علاوه بر ترکیبات فوق در برخی آدامس ها برای ایجاد خاصیت سفیدکنندگی دندان ها از کربنات کلسیم و جوش شیرین، از فلوراید برای استحکام مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی و از ویتامین D، کلسیم یا نیکوتین و کافئین به شکل دارویی استفاده می شود.

با چگونگی تولید آدامس آشنا شوید

شاید اگر می توانستید به یک کارخانه تولید آدامس بروید و از نزدیک خط تولید و روند تهیه انواعی از آدامس ها را ببینید جذابیت های این صنعت نظرتان را جلب می کرد.

در صنعت آدامس سازی، بر خلاف باور، صمغی که برای تهیه آدامس استفاده می شود مثل سنگ سفت و قالبی است و باید حتما در داخل میکسر (مخلوط کن) به همراه دیگر ترکیبات در مدت زمان مشخصی حرارت ببیند تا ورز آمده و آب شود. مخلوط حاصل را از میکسر خارج و پس از کاهش دما آن را به صورت چانه تقسیم بندی می کنند و به وسیله دستگاه های فرم دهی به اشکال لوبیایی، توپی یا نواری درآورده و بر روی سطوحی چیده و خشک می کنند.

حالا نوبت به جذاب ترین قسمت یعنی پوشش دهی سطح آدامس می رسد. در این مرحله آدامس ها را درون دیگ دراژه می ریزند. دیگی در حال چرخش که مغز آدامس را درون آن می ریزند و کم کم ماده پوششی را که مخلوطی متشکل از آب و شکر و سفید کننده است با ملاقه به نحوی به مواد می افزایند که به صورت لایه ای روی مغزی را می پوشاند. وقتی آدامس ها خوب پوشش داده شد لایه ای از مواد رنگی به آن می افزایند و در آخر برای جلا و براقیت سطح محصول از نوعی واکس خوراکی استفاده می کنند.

حالا آدامس را از دیگ دراژه خارج و به قسمت بسته بندی ارسال می کنند. تمام این مراحل باید تحت نظر مسئولان فنی و مهندسان علوم و صنایع غذایی قرار گیرد و در هر مرحله از خط تولید باید محصول برای انجام یکسری از آزمایش های شیمیایی (جهت سنجش دوز ترکیبات مورد استفاده)، آزمایش های میکروبی (سنجش بار میکروبی) و آزمایش های فیزیکی (ارزیابی خصوصیات ظاهری) به آزمایشگاه ارسال و پس از تائید مرحله بعدی انجام می شود. در غیر این صورت محصول از خط تولید خارج و معدوم می شود.

بهترین و بدترین نوع آدامس کدام است؟

اکنون بهترین نوع آدامس ها، انواع رژیمی و بدون قند آن است که برای هر گروه سنی یا هر فرد بیمار یا سالمی مناسب است. هر عدد از این آدامس ها حاوی 2 کالری و انواع غیر رژیمی آن حاوی 10 کالری انرژی است. مهم ترین فایده آدامس های رژیمی این است که شیرین کننده آن از سوی باکتری های دهانی تجزیه و تخمیر نشده و باعث پوسیدگی و برداشت کلسیم و فسفات از دندان نمی شود و به حفظ تمیزی و سلامت دهان کمک می کند. در میان انواع آدامس های رژیمی انواعی که حاوی زایلیتول است توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است اگر کودکان جویدن آدامس های بدون قند را یک سال قبل از رویش اولین دندان دائمی آغاز کنند میزان پوسیدگی دندان هایشان به طور چشمگیر کاهش خواهد یافت.

بدترین آدامس ها انواعی است که به دلیل قوام سفت حین فشرده شدن میان دندان ها و در حین تولید حباب، فشار مضاعفی به فک وارد کرده و باعث آزردگی و درد مفصل فک و لق شدگی مواد پرکرده دندان می شوند ضمن این که با تحریک ترشح بیش از حد غدد بزاق به طور کاذب سبب کاهش حس تشنگی می شود. همچنین از مصرف آدامس های رنگی و انواعی که اسانس قوی دارند، بپرهیزید و از خرید انواع آدامس های خارجی که فاقد برچسب تائید وزارت بهداشت و بدون تاریخ مصرف است اجتناب کنید.

اطلاعات آدامسی تان را بالا ببرید

- در مورد آدامس های نیکوتین و کافئین دار به یاد داشته باشید این آدامس ها مخصوص افراد سیگاری در حال ترک بوده و مصرف آن برای کودکان، افراد غیرسیگاری و زنان حامله و شیرده منع شده است. آدامس های نیکوتین دار را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

- آدامس های با خاصیت سفید کنندگی اگرچه جرم و لک دندان را برطرف می کند، اما مصرف مستمر و زیاده از حد آن موجب می شود مواد سفید کننده آن باعث ساییدگی شدید مینای دندان شده و به گسترش پوسیدگی دندان ها کمک کند.

- آدامس نعنا و دارچین به علت خاصیت قوی ضدباکتریایی، باکتری های مولد گازهای بد بوی دهان را نابود می کند، اما این را هم بدانید آدامس دارچین به دلیل طعم تند و تیزی که دارد، می تواند مخاط دهان را دچار سوختگی، قرمزی و آفت کند. افرادی هم که از آدامس های نعنایی جهت رفع نفخ و باد شکم استفاده می کنند، بدانند اسانس ها بیشتر به عنوان طعم دهنده به محصولات اضافه می شود و معمولا در کارخانجات خواص و اثربخشی اسانس نعنا در ترکیب با آدامس مدنظر قرار گرفته نمی شود.

آدامس جویدن هم آدابی دارد

آدامس را با دهان بسته و به آرامی بجوید. از مصرف آدامس های ترقه ای یا ایجاد سر و صدا و باد کردن و ترکاندن آدامس در کلاس درس و دانشگاه یا در محافل عمومی اجتناب کنید. اگر آدامس را از دهانتان خارج کردید دیگر آن را مصرف نکنید و هنگام دورانداختن، آن را داخل دستمال یا تکه کاغذی بپیچید و درون سطل زباله بیندازید و هرگز آن را به زیر ظرف یا دیوار نچسبانید.


[ شنبه 93/12/2 ] [ 6:10 عصر ] [ سعادت ] [ نظر ]

پ ن پ های جــدیــد و بامــزه


تو صف پمپ گاز منتظرم تا نوبتم بشه، طرف زده به شیشه، می‌گه: آقا شما هم می‌خوای گاز بزنی‌؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، من منتظرم نوبتم برسه برم دستگیره پمپ رو لیس بزنم!


پشه نشسته رو پام داره خونمو می‌خوره، دستم رو بردم بالا بزنمش یهو داداشم می‌گه می‌خوای بکشیش؟!
می‌گم: پـَـ نه پَــ، خونش رو خورده می‌خوام بزنم پشتش آروغ بزنه بعدم ببرم بخوابونمش!!


اسپری سوسک کش زدم به سوسکه، سوسکه افتاده به پشت دست و پا می‌زنه... همخونه‌ایم اومده می‌گه داره جون می‌ده..؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، قیافه تورو دیده از خنده ریسه رفته.

رفتم پمپ بنزین به یارو می‌گم 40 تا بزن. می‌گه 40 لیتر؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، 40 قاشق چایخوری.


به دوستم می‌گم فهمیدی مریم جدا شد؟ می‌گه: از شوهرش؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، چسبیده بود کف ماهیتابه کفگیر زدم جدا شد

از دل درد دارم می‌میرم و جلوی دستشویی دارم پیچ و تاب می‌خورم. بعد 2 ساعت یارو اومده بیرون می‌گه دستشویی داری؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، دیدم فضای مناسب و دلبازیه اومدم موج مکزیکی تمرین می‌کنم.


به دوستم گفتم برو بالا نردبون لامپ چراغ رو ببند. رفته بالا می‌گه: بچرخونمش؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، تو نگهش دار من نردبون رو می‌چرخونم لامپ سفت شه!

دوستم در یخچال رو باز کرده، دیده هیچی توش نیس، می‌پرسه: واقعا خالیه!؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، هیدنشون کردیم که غریبه‌ها نبیننشون!


می‌گن کریستف کلمب وقتی رسید به امریکا سرش رو از پنجره کشتی کرد بیرون از یه سرخ پوست پرسید داداش اینجا آمریکاست؟
سرخ پوسته گفت پـَـ نه پَــ، ژاپنه ما هم چون شلوار پامون نیست از خجالت قرمز شدیم!

دارم رو تردمیل عین چی می‌دوم یکی اومده می‌گه این جوری می‌دویی لاغر کنی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، تمرین می‌کنم واسه نقش آفرینی تو سری جدید می‌گ می‌گ آماده شم...!


پایان نامه م تموم شده زنگ زدم به استاد می‌گه می‌خوای دفاع کنی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، قصد حمله دارم

2 ساعته از بیرون صدای قار قار می‌آد… داداشم می‌گه گوش کن، انگار صدای کلاغه؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، قناریه هوس کرده متال بخونه!


رفتم درمونگاه، منشیه می‌گه: مریض شمایید؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، من میکروبم، اومدم خودم رو معرفی کنم!

با دوستم رفتیم باغ وحش، جلوی قفسِ شیر وایسادیم. دوستم می‌گه: شیرِه؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، گربه س باباش مرده ریش گذاشته!


داداشم تو خونه خوابیده بود با دوستم از خیابون اومدیم تو خونه، می‌پرسه خوابه؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، رفته رو اسکرین سیور، ماوس رو تکون بدی روشن می‌شه!

داشتم می‌رفتم باشگاه وسط راه یادم اومد یه چیزی رو یادم رفته. برگشتم خونه، در زدم داداشم در رو باز کرده با تعجب می‌پرسه حامد تویی؟! نرفتی باشگاه؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، حامد رسید من دیلیوریشم...


واسه استخدام رفتم یه شرکتی خانومه می‌گه: شما برای آگهی استخدام اومدین؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، اومدم بگم اصلا رو من حساب نکنین!

رفتم دادگستری طرف می‌پرسه شمام شکایت دارید؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، یه خرده برنج داشتم، آوردم با ترازوی عدالت وزن کنم!


رفتم خونه دوستم کامپیوترش خرابه. می‌گم پاورت سوخته کامل! می‌گه یعنی یکی دیگه بگیرم؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، فکر کن سوختگیش جدی نیست، پماد سوختگی بزنی خوب می‌شه!

هفته پیش مریض شدم، رفتم آمپول بزنم. آمپولارو دادم به پرستاره. می‌گه بزنم؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، توش آب پر کن تفنگ بازی کنیم!


عکس نیمه? راست صورتم رو گذاشتم فیس بوک، اومده می‌گه: عکس نصفه گذاشتی رو پروفایلت؟
می‌گم: پـَـ نه پَــ، توی حراج بودم 50 درصد تخفیف بهم خورده این شکلی شدم

رفتم دم مغازه می‌گم قرص پشه دارین؟ می‌گه واسه کشتنش می‌خوای؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، برا معالجه سردردش می‌خوام!


کمرم درد می‌کنه یه پارچه بستم بهش. داداشم می‌گه کمرت درد می‌کنه؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، می‌خوام ادای داداش کایکو رو در بیارم.

رفتم بانک پول بگیرم. کارمنده می‌گه پول رو می‌برین؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، می‌خوام وایسم اینجا هر کس از در اومد بریزم رو سرش شاباش بدم.


دارم به خواهر زاده‌ام دیکته می‌گم... رسیده آخر خط، می‌گه برم سر خط؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، بقیه ش رو روی فرش بنویس!

داشتیم تو خیابون قدم می‌زدیم که یهو صدای ترمز شدیدی اومد و دو تا پا یکی عمودی یکی افقی رفت رو هوا. ملت جمع شدن بالای سر طرف که در این هنگام راننده پیاده شد و در کمال خونسردی گفت: آقا چیزیتون شد؟ طرف هم با همون وضع و صورت خونی مالی در حالی که به سختی نفس می‌کشید گفت: پـَـ نه پَــ، خودمو انداختم زمین از داور پنالتی بگیرم! راننده گفت: نمکدون! منظورم اینه که می‌خوای زنگ بزنم اورژانس؟ طرف گفت: پـَـ نه پَــ، زنگ بزن برنامه نود، عادل اینا کارشناسی کنن آیا صحنه پنالتی بوده یا نه!

تو آشپزخونه استکان و قندون از دستم افتاد شکست با صدای خفن. مامانم اومده می‌گه چیزی شکوندی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، شیشه نازک تنهایی دلم بود، صداش رو گذاشتم رو اکو حال کنین!

کله صبحی دوستم می‌خواست بیاد با هم درس بخونیم، بهش زنگ زدم گفتم دوتا نون هم بگیر بیار. گفت واسه صبحونه؟
گفتم پـَـ نه پَــ، واسه ذخیره سازی تو روزای سخت زمستون!


خواهرم از بیرون اومده خونه می‌بینه پشت سیستمم. می‌گه باز کامپیوترو روشن کردی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، دکتر گفته بشین جلوی مانیتور خاموش زل بزن بهش واسه تقویت چشات خوبه!

تو هواپیما نشستم دارم دعا می‌خونم بغل دستیم می‌گه دعا می‌کنی سالم برسی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، دوست دارم صحنه سقوط هواپیما رو از نزدیک ببینم دعا می‌کنم سقوط کنیم!


مرغ و از فریزر در آوردم میگه می خوای غذا درست کنی ؟!
می‌گم پـَـ نه پَــ، خانوادش اومدن از سردخونه میخوان ببرن خاکش کنن !

به یارو میگم حاجی، بزن تو دنده من هول میدم روشن شه. میگه بزنم 2 ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، بزن 3فوتبال داره !


رفتم مرغ فروشی به فروشنده میگم بال دارین؟ میگه بال مرغ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، بال هواپیما، چندتا کوچه پایین تر سقوط کردیم میخوام درستش کنم !

پدربزرگم فوت کرده تو قبرستونیم دوستم زنگ زده میگه کجایی؟
میگم بهشت زهرا ! میگه واسه چی ؟ میگم واسه پدر بزرگم.
میگه اِ ؟ فوت کرده ؟ می‌گم پـَـ نه پَــ، تمرینی اومدیم مانور !


مامانم سفره پهن کرده بود، بهش گفتم میخوای شام بیاری؟
گفت: پـَـ نه پَــ، میخوام گلای سفره رو آب بدم !

دوستم تو خونه خوابیده بود داداشم ازراه اومده میگه خوابه؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، رفته رو اسکرین سیور لگد بزنی روشن میشه!


سر سفره عقد، حاج آقا: آیا بنده وکیلم ؟
عروس: پـَـ نه پَــ، متهمی !

به معلممون میگم آقا اجازه هست بریم دستشویی ؟! میگه واجبه ؟!
می‌گم پـَـ نه پَــ، مستحبه !!


همسایمون عروسی داشتن
دوستم خونمون بود هی سروصداشون میومد.د وستم گفت عروسیه؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، همسایمون سرخ پوسته مراسم خاص خودشونه !

دوستم میپرسه تو هم مثل من به طبیعت و دریا و گل و چیزای رمانتیک علاقه داری؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، من فقط به زباله دونی و آشغال و توالت عمومی و چیزای چندش آور علاقه دارم!


مامان و بابام موقع جابه جا کردن مبل یکدفعه ولش کردند رو پام اشکم در اومده، تازه می پرسن دردت اومد؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، از اینکه می بینم رابطه شما دوتا انقدر خوبه و با هم همکاری می کنید، دارم اشک شوق می ریزم!

لپ تاپم رو بردم نمایندگیش، می گم ضربه خورده کار نمی کنه، یارو میگه ضربه فیزیکی؟!
می‌گم پـَـ نه پَــ، یکم بی محلی کردم، ضربه روحـــی خورده.


دارم کمرمو با نبش دیوار می خارونم خواهرم میگه کمرت می خاره ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، دارم علامت گذاری می کنم واسه خرس ها راهو گم نکنن!

دارم چایی می خورم داغ بود سوختم داداشم می پرسه سوختی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، رفتم مرحله بعد!


به همکارم می گم همین الان یه فیلم باحال دانلود کردم، می گه از تو اینترنت؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، از تو کانال کولر، اتفاقاً پهنای باندشم زیاده، قطعی هم نداره!

رفتم ساعت سازی به یارو می گم ساعتم کار نمی کنه، میپرسه یعنی درستش کنم؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، باهاش صحبت کن سر عقل بیاد بره سر کار!


تو فرودگاه دارم با رفیقم حرف میزنم یارو داره رد میشه میپرسه: شما ایرانی هستین؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، ما چینی هستیم فقط روی ما فارسی ساز نصب کردن!

رفتم دکتر از منشیه می پرسم دکتر هست؟ میگه بله می خوایید برید پیششون؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، اومدم ببینم اگه این وقت شب هنوز تو مطبند، تلاش شبانه روزیشون رو سرمشق زندگیم قرار بدم و برم!


رفتیم پایگاه انتقال خون میگه شمام اومدین خون بدین؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، ما پشه ایم اومدیم مهمونی…!

تو خیابون با دوستم داشتم راه می رفتم، یارو موتوریه گوشیمو از دستم قاپید. دوستم گفت گوشیتو دزدید ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، برد سیستم عاملشو آپدیت کنه فردا میاره !


شیشه رفته تو دستم، دارم از درد جیغ و داد می کنم. به رفیقم میگم در بیار، میگه شیشه رو؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، ادای من و در بیار شاد شیم !

تصادف کردم، زنگ زدم 110 … پلیسه اومده میگه تصادف کردی؟!
می‌گم پـَـ نه پَــ، اینا همش نقشه بود بیای ببینمت !


یارو با 160 تا سرعت زده به یه عابر پیاده، عابره پرت شده 20 متر اونطرفتر افتاده زمین هیچ تکونیم نمیخوره. دوستم میگه یعنی مرده؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، داره تمارض میکنه پنالتی بگیره !

بعد از کلی کلنجار رفتن با شریکم بهش گفتم باید از هم جدا شیم. میگه یعنی جداً از هم جدا شیم؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، من فقط عاشق اینم حرف قلبتو بدونم
الکی بگم جدا شیم، تو بگی که نمیتونم !


یارو اومده خونه رو ببینه واسه خرید. تا طبقه سوم با پله اومده میگه پس اینجا کلا آسانسور نداره ؟!
می‌گم پـَـ نه پَــ، آسانسور داره ولی از طبقه چهارم شروع میشه !

دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند. گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند.
می‌گم پـَـ نه پَــ، کچلی را بگرفتند و سرش شانه زدند!


اومدم یه سوسکو تو آشپزخونه بکشم … رفیقم می گه : می خوای بکشیش ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، می خوام باهاش وارده مذاکره بشم اجاره خونه رو شریکی بدیم.

رفتم سوپر مارکت میگم اقا ببخشید یه لامپ100محبت کنین. آورده تست کرده میگه میبری؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، همین جا میخورم!


رفتم بانک به آقاهه پشت میز میگم آقا ببخشید شما صندوق دارین؟
می‌گه پـَـ نه پَــ، هاش بکم!!!

روی نیمکت توی پارک، روزنامه دستمه... اومده میگه... روزنامه میخونی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، سبزی خریدم نمیدونم لای کدوم صفحه گذاشتم!


دارم تو کوچه راه میرم یه خانمه با ماشین رفت تو چاله آب پاشید همه صورتم و لباسام خیس شد، وایساده میگه وای خیس شدید ؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، دیدم یه خانم محترمی مثل شما رانندگی یاد گرفته... اینا اشک شوقه!

رفتم جلسه ثبت نام 1ساعت وایسادم. یارو اومده می‌گه می‌خوای ثبت نام کنی؟
می‌گم پـَـ نه پَــ، اومدم حالتو احوالتو سفید رویتو سیه مویتو ببینم و بروم!


[ شنبه 93/12/2 ] [ 6:3 عصر ] [ سعادت ] [ نظر ]

با هفت نوع آزمایش خانمانه آشنا شوید


زندگی در شهرهای بزرگ بدون هوای آلوده، آب آلوده به نیترات شده، آلودگی صوتی، استرس و... امکان پذیر نیست پس چرا بعضی ها سالم و سلامت تا 100 سالگی عمر می کنند و بعضی ها در جوانی و میانسالی به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا می شوند و خیلی زود دنیا را ترک می کنند؟! پاسخ این سوال را شاید بتوان در یک کلمه خلاصه کرد: "غربالگری".

تحقیقات ثابت کرده اند افرادی که به طور مرتب آزمایش می دهند و تحت بررسی های پزشکی قرار می گیرند به مراتب عمر طولانی تر و مفیدتری دارند. آزمایش های دوره ای به شما کمک می کنند از هزینه های گزاف درمان، درد، ناتوانی و افسردگی حاصل از بیماری ها در امان بمانید. البته آزمایش همیشه باعث پیشگیری نمی شود اما اغلب اوقات می تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داده و شانس درمان را افزایش دهد. در این مقاله به هفت نوع آزمایش ضروری برای خانم ها در سنین مختلف اشاره خواهیم کرد.


یک نکته مهم: اگر در معرض عوامل خطرساز سرطان ها، دیابت، فشار خون، چربی خون، پوکی استخوان و ... قرار دارید و سابقه این بیماری ها در خانواده تان وجود دارد، باید طبق نظر پزشک از سنین پایین تر و در فواصل کوتاه تر مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرید پس حتما در این مورد از پزشک خانواده خود سوال کنید.

1. اگر می خواهید از سرطان سینه پیشگیری کنید ...

معاینه سینه و ماموگرافی

سرطان سینه شایع ترین سرطان در میان خانم ها به شمار می آید. هرچه زودتر متوجه این سرطان شوید، شانس بیشتری برای درمان خواهید داشت چراکه در مراحل اولیه، احتمال انتقال آن به غدد لنفاوی، شش ها، مغز و... کمتر است.

معاینه سینه:

در سنین 20 تا 40 سالگی باید هر یک تا سه سال سینه های تان توسط متخصص زنان معاینه کلینیکی شود. بعد از 40 سالگی نیز این معاینه باید هر سال انجام شود. در این تست، پزشک با لمس توسط انگشتان خود سعی می کند توده ها یا هر برآمدگی غیر عادی را در سینه تشخیص دهد.

ماموگرافی:

در 40 تا 50 سالگی باید سالی یک بار ماموگرافی انجام دهید. از 50 تا 74 سالگی نیز باید هر دو سال یک بار این آزمایش را انجام دهید. بعد از 75 سالگی هم باید با نظر پزشک آن را تکرار کنید. در ماموگرافی، سینه تحت فشار نسبی قرار می گیرد سپس با استفاده از اشعه ایکس از آن عکسبرداری می شود. این روش می تواند توده را قبل از اینکه متوجه آن شوید، تشخیص دهد. با این حال دریافت نتیجه طبیعی، صددرصد احتمال سرطان را رد نمی کند بنابراین باید این آزمایش را در فواصل منظم تکرار کنید. خانم هایی که در معرض خطر سرطان سینه هستند شاید به سونوگرافی و ام آر آی سینه هم احتیاج پیدا کنند.


2. اگر نگران سلامت جنسی تان هستید ...

پاپ اسمیر و تست HPV

با انجام تست پاپ اسمیر در فواصل منظم می توان به راحتی سلول های غیرعادی دهانه رحم را شناسایی و با برداشتن آنها از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد. دهانه رحم یا سرویکس یک معبر باریک بین رحم و واژن است. علت اصلی سرطان دهانه رحم نیز ویروس زگیل تناسلی یا پاپیلوم انسانی (HPV) شناخته شده است.

پاپ اسمیر:

انجام پاپ اسمیر پس از ازدواج و شروع اولین رابطه زناشویی، حداقل هر دو سال یک بار تا 30 سالگی توصیه می شود. از 30 سالگی به بعد نیز اگر نتیجه سه بار پاپ اسمیر پشت سر هم طبیعی باشد می توان هر سه سال یک بار آن را تکرار کرد. برای انجام پاپ اسمیر، پزشک با قرار دادن وسیله ای به نام اسپکولوم داخل واژن سعی می کند کانال واژن را باز کند و آن را به خوبی بررسی کند. توجه داشته باشید که 72 ساعت قبل از انجام آزمایش باید از شست وشوی داخل واژن با آب و مواد ضدعفونی کننده پرهیز کنید. این آزمایش همچنین نباید در دوران قاعدگی یا خونریزی فعال انجام شود.

تست HPV:

از 30 سالگی باید هر پنج سال یک بار همراه پاپ اسمیر، تست تشخیصی ویروس HPV را نیز انجام دهید. برای این منظور پزشک پس از قرار دادن اسپکولوم داخل واژن با استفاده از وسیله کوچکی از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند و آن را برای آزمایشگاه می فرستد تا هرگونه تغییر سلولی منجر شونده به سرطان مشخص شود. از این طریق همچنین می توان سایر بیماری های مقاربتی را تشخیص داد. از 65سالگی به بعد نیز اگر مرتب بررسی شده باشید و خطری برای سرطان نداشته باشید، شاید دیگر احتیاجی به این تست نباشد. با این حال بهتر است در این مورد از پزشک خود سوال کنید. اگر هم دهانه رحم تان را خارج کرده اید لازم نیست این تست را انجام دهید اما باید سالی یک بار توسط متخصص زنان معاینه شوید.


3. اگر می خواهید استخوان های محکمی داشته باشید ...

سنجش تراکم استخوان

خانم ها با ورود به سن یائسگی و کاهش ترشح هورمون ها در خطر پوکی استخوان قرار می گیرند. کاهش تراکم استخوان باعث می شود فرد با کوچک ترین ضربه، زمین خوردن یا حتی یک عطسه شدید دچار شکستگی استخوان شود! خبر خوب اینکه پوکی استخوان قابل پیشگیری و قابل درمان است. خانم ها از 65 سالگی باید حداقل یک بار سنجش تراکم استخوان را انجام دهند. بعد از آن همزمان تکرار آزمایش در هر فرد بستگی به تراکم استخوان و عوامل خطرساز زندگی اش دارد. برای انجام تست DXA باید روی تخت دراز بکشید. سپس دستگاه اسکن با استفاده از دوز پایین اشعه ایکس از استخوان های خاصی در بدن تان عکسبرداری می کند. این تست می تواند قدرت استخوان را بسنجد و احتمال شکستگی را در آینده تخمین بزند. همچنین می توان در روند درمان پوکی استخوان از آن بهره برد.


4. اگر می خواهید از سرطان روده در امان بمانید ...

کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی

سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها میان زنان به حساب می آید. اغلب سرطان های روده بزرگ از پولیپ (توده های غیر طبیعی در لایه داخلی روده بزرگ) ایجاد می شوند. البته همه پولیپ ها سرطان زا نیستند اما نوع سرطان زای آن می تواند به بخش های دیگر بدن هم منتقل شود بنابراین برای پیشگیری از سرطان بهتر است پولیپ به موقع از روده خارج شود. یکی از راه های معمول برای تشخص پولیپ استفاده از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی است. در کولونوسکوپی از داروهای خواب آور یا بیهوشی استفاده می شود سپس لوله ای انعطاف پذیر و مجهز به دوربین از طریق مقعد به داخل روده بزرگ فرستاده می شود. در این بررسی اگر پولیپ پیدا شود پزشک می تواند در همان لحظه آن را از بدن خارج کند. سیگموئیدوسکوپی نیز مانند کولونوسکوپی است با این تفاوت که لوله آن کوتاه تر است و فقط قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی می کند.

همه خانم ها باید از 50 سالگی یک بار سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی انجام دهند. اگر نتیجه سیگموئیدوسکوپی طبیعی بود باید هر پنج تا 10 سال تکرار شود. اگر هم نتیجه کولونوسکوپی طبیعی بود باید هر 10 سال یک بار تکرار شود.


5. اگر می خواهید همواره قلب سالمی داشته باشید ...

فشار خون

هرقدر سن بالاتر می رود خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز بیشتر می شود. این درحالی است که فشار خون بالا می تواند بدون هیچ گونه هشدار قبلی باعث سکته قلبی یا مغزی شود. نتیجه اندازه گیری فشار خون معمولا به صورت فشار ماکسیمم روی فشار مینیمم اعلام می شود. اولین عدد که مقدار آن بالاتر است، فشار ماکسیمم یا فشار داخل رگ ها در زمان ضربان قلب و پرکردن رگ ها از خون است. دومین شماره نیز فشار مینیمم یا فشار داخل رگ ها مابین هر دو ضربان است. برای مثال در فشار 12 روی 8، عدد 12 همان فشار ماکسیمم و عدد 8 فشار مینیمم است.

فشار خون ایده آل برای خانم ها کمتر از 12 روی 8 است. هر خانمی باید از سن 18 تا 40 سالگی حداقل هر دو سال یک بار فشار خونش را اندازه گیری کند. اگر فشار خون تان بین 12 روی 8 تا 13 روی 9 باشد در مرحله پیش از ابتلا به فشار خون قرار دارید و باید سالی یک بار آن را اندازه بگیرید. از 40 سالگی به بعد هم باید سالی یک بار فشار خون اندازه گیری شود. اگر فشار خون تان در دو مرتبه اندازه گیری بالای 14 روی 9 باشد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. برای اندازه گیری فشار خون دستگاه های مختلفی وجود دارد. بعضی از آنها به بازو و بعضی دیگر به مچ بسته می شوند. دستگاه هایی که به بازو بسته می شوند نتایج دقیق تری دارند. توجه داشته باشید اگر سایز دستگاه مطابق با سایز بازو نباشد، ممکن است فشار خون به صورت کاذب بالاتر یا پایین تر نشان داده شود، یعنی اگر فرد چاقی از دستگاهی استفاده کند که کوچک تر از سایز بازویش باشد فشارش به طور کاذب بالاتر نشان داده می شود و اگر فرد لاغر باشد و دستگاه برایش بزرگ باشد فشار خونش به طور کاذب پایین تر نشان داده می شود.


6. اگر از سکته قلبی و مغزی می ترسید ...

آزمایش کلسترول

بالا بودن کلسترول خون می تواند باعث ایجاد پلاک و بسته شدن عروق شود. این پلاک ها به تدریج طی سال ها بدون هیچ علامتی در رگ ها تجمع پیدا می کنند و در نهایت باعث سکته قلبی یا مغزی می شوند. برای اندازه گیری کلسترول خون باید 12 ساعت ناشتا باشید و بعد آزمایش خون بدهید. در این آزمایش باید میزان کلسترول تام، LDL یا کلسترول بد، HDL یا کلسترول خوب و تری گلیسیریدتان را اندازه گیری کنید. میزان ایده آل کلسترول تام و تری گلیسیرید زیر 200 mg/dL است. میزان HDL نیز باید بیشتر از 60 و LDL کمتر از 130 باشد. همه خانم های 20 تا 40 ساله باید حداقل هر پنج سال یک بار از این لحاظ بررسی شوند. از 40 تا 49 سالگی نیز هر دو سال یک بار و از 50 سالگی هر سال باید آزمایش چربی خون بدهید.


7. اگر می خواهید از دیابت پیشگیری کنید ...

تست قند

یک سوم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بیماری خود بی خبر هستند این درحالی است که دیابت می تواند باعث بیماری های قلبی، کلیوی، سکته، آسیب های چشمی و... شود. خبر خوب اینکه می توان دیابت را با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و مصرف دارو تحت کنترل درآورد به خصوص اگر به موقع تشخیص داده شود. برای اندازه گیری قند خون باید هشت ساعت ناشتا باشید و بعد در آزمایشگاه یا در منزل با دستگاه قند خون آزمایش دهید.

قند خون طبیعی باید زیر 100 باشد. قند بین 100 تا 125 نشانه مرحله پیش دیابت است. قند 126 یا بالاتر نیز نشانه دیابت است. تست آزمایشگاهی A1C هم میانگین قند خون را در دو تا سه ماه اخیر نشان می دهد و میزان طبیعی آن باید بین 3.7 تا 5.3 باشد. همه خانم ها باید از 40 سالگی یک بار تست قند بدهند و اگر نتیجه آن طبیعی بود تا 49 سالگی هر دو سال یک بار آن را تکرار کنند. بعد از 50 سالگی نیز باید سالی یک بار آن را انجام دهید. اگر هم فشار خون تان بالای 13.5 روی 8 است یا در خطر دیابت هستید باید از 18 سالگی تست قند را شروع کنید.


[ شنبه 93/12/2 ] [ 6:0 عصر ] [ سعادت ] [ نظر ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 66701